Aici găsiți poezii pentru copii, povești pentru copii, noi apariții editoriale, cărțile mele, cronici și anunțuri din sfera literaturii. Pagini care ne îndulcesc viața, rețete de torturi, idei de ornat, idei de grădină și multă armonie! O adevărată petrecere pentru cei mici! Bucurați-vă!
Dacă nu poți vorbi cu copiii tăi despre Dumnezeu, atunci vorbește cu Dumnezeu despre copiii tăi! (părintele Arsenie Boca)
luni, 29 septembrie 2025
Două cărți de poezie, o singură autoare - Tincuța Horonceanu Bernevic - Un pelerinaj plin de poezie
Volumul Atunci nimeni nu s-a tocmit (Florești, Cluj, Ed. Limes, 2024) nu este
primul experiment poetic religios al scriitoarei Tincuța Horonceanu Bernevic.
Scriitoare prolifică, având la activ peste 15 cărți publicate, de diferite
genuri (poezie, proză scurtă, roman, literatură pentru copii), avea să publice
în 2021, la aceeași editură Limes, volumul Imnuri-acatiste pentru copii, o carte
cu povestiri duhovnicești scrise în versuri, despre viețile și minunile unor
sfinți din calendarul ortodox. Chiar dacă e tot cu filon religios, volumul
Atunci nimeni nu s-a tocmit e foarte diferit de Imnuri-acatiste pentru copii. Nu
doar prin faptul că de data aceasta ne întâlnim cu poezie reflexivă, redată în
vers alb, adresată în special cititorilor adulți. Individualitatea acestui volum
constă în chiar sursa de inspirație: un pelerinaj în Țara Sfântă. Astfel, au
rezultat peste 80 de pagini de poezie profundă (menționăm că volumul este
bilingv, Alexandra Avram semnând traducerea în engleză), de foarte bună calitate
literară și duhovnicească. De multe ori m-am gândit că există asemănări între
poezia religioasă și poezia pentru copii: par ușor de scris, dar de fapt sunt
genuri dificile, care nu pot fi abordate decât de cei mai aleși scriitori. Pe
lângă sensibilitate, cultură generală solidă, stăpânirea tehnicii poetice,
vocabularul bogat, diversitatea ideilor, mai e nevoie de sinceritate și de ceva
indicibil, preaplin de inimă ar putea întrucâtva sugera acea inefabilă și rară
calitate. Iar Tincuța Horonceanu Bernevic a demonstrat deja că dispune de aceste
date, așadar Atunci nimeni nu s-a tocmit nu este o surpriză, ci o confirmare.
Toate poemele din acest volum au ca principal filtru Cuvântul din Evanghelii.
Desigur că autoarea relatează preponderent experiențe duhovnicești personale,
dar se raportează permanent la Învățăturile Mântuitorului Iisus Hristos. Ea
reconstituie, într-un mod frisonant, odată cu etapele pelerinajului, cele mai
importante evenimente din istoria creștinismului, aducând în actualitate
povestea ancestrală, fie prin referințe autobiografice, fie prin referințe
generale la istoria umanității. Copleșitor este amplul poem Via Dolorosa,
alcătuit din paisprezece fragmente, ilustrând, după cum anticipează titlul,
drumul plin de suferințe urmat de Domnul Iisus Hristos, cu Crucea pe umeri, de
la pretoriu (unde a fost emisă sentința de condamnare la moarte), până la
Golgota, locul unde a fost răstignit. Cităm parțial fragmentul XII: „se apropie
furtuna / temătorii fug de întunericul de afară / întunericul dinăuntru era dens
ca o smoală lichidă / dar nu i-a speriat / Maria privește cum / Își dă duhul în
brațele Tatălui”. Ghenizaret, Arderi, Zidul Plângerii ș.a. surprind tainice
momente de reculegere, în alternanță cu lupte duhovnicești care, atunci când
sunt câștigate, fac posibilă capacitatea de transfigurare: „Păstrăm liniștea și
ne strecurăm în piața largă / la gât purtăm cruciulițe din lemn de măslin /
daruri de preț atârnând de un șnur negru / la Zidul Plângerii e Ziua de Șabat /
ni se cere să ne ascundem crucile / umbrele își caută drumul / nu știm cine este
Iisus / obosim când nu vrem să-I știm Răstignirea / liniștea e o decorațiune
purtată la vedere / vântul se strecoară printre oameni / și-i împacă unii cu
alții”. Titlul volumului este dat de ultimul vers al poemului Învierea lui
Lazăr, un poem minimalist, în care pe lângă o doză sănătoasă de (auto)ironie, se
strecoară o lecție despre cum sufletul nu poate fi redus la materie: „Lazăre
scoală / se aude o voce clară / și pelerinii coboară în mormântul vechi / să
vadă istoria vie / să-i simtă pulsul // eu nu cobor / mă tocmesc pentru
suveniruri / fără tact / nu-mi place tocmeala [...] // Lazăre scoală / se aude o
voce clară / atunci nimeni nu s-a tocmit”. Promisiunea Luminii se împlinește,
iar minunea Învierii este cântată într-un imn în care credința are drept
vecinătăți grația și imponderabilul: „Smoc de Lumină venită din cer / pătrunde
în Sfântul Mormânt / Dumnezeu se face Lumină și ne atinge pe fiecare / Se
împrăștie în jurul Lumii / și Se împarte în flăcărui mici mici / pe pământ și pe
ape / prin cer și peste munți”. Cartea Atunci nimeni nu s-a tocmit/Back then
nobody haggled, cu o fotografie pe coperta I realizată de autoare în Cetatea
Ierusalimului, beneficiază pe coperta a IV-a de girul redutabilului scriitor
Adrian Alui Gheorghe, din care decupăm: „Prin atingere de acele simboluri
întemeietoare poezia se face rugăciune, o pace adâncă stinge toate războaiele
știute și neștiute, inclusiv cele din sufletul fiecăruia. Tincuța
Horonceanu-Bernevic reușește să transmită această emoție cu harul care se
amplifică acolo unde «setea sufletului» primește picătura binefăcătoare a vieții
fără pată și fără sfârșit”.
(articol publicat de Violeta Savu în Revista de
cultură „Ateneu”, aprilie, 2025)
https://revista-ateneu.ro/wp-content/uploads/2025/04/at2025_04_net.pdf
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu