Dacă nu poți vorbi cu copiii tăi despre Dumnezeu, atunci vorbește cu Dumnezeu despre copiii tăi! (părintele Arsenie Boca)

joi, 31 martie 2022

Serafina și șarpele casei - Violeta Savu - revista Ateneu - Femeile lumii

O cronică la piesa de teatru Male/Female în lectura actriței Alina Neagu, prezentată în spectacol-lectură pe 7 martie 2022, la Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” în activitatea Femeile lumii!

 
 

 
Piesa „Male/ Female” a Tincuței Horonceanu-Bernevic mi-a adus cumva aminte și de volumul „Soacre și nurori. La cine este cheia?”, în care Aurora Liiceanu analiza, din punct de vedere psihologic, antropologic și sociologic, relația dificilă și complexă dintre soacre și nurori. O astfel de relație este ilustrată în monodrama „Male/ Female” a Tincuței Horonceanu-Bernevic, piesă premiată în 2020, la Botoșani, în cadrul Concursului de Creație Dramatică „Mihail Sorbul”. De curând, mai exact pe 7 martie, la Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” din Bacău, am avut șansa să asistăm la un spectacol-lectură, inclus în programul „Femeile lumii”, ediția a VI-a.
Monologul, în care registrul comic alternează cu cel grav, a fost interpretat, cu dezinvoltură și dicție impecabilă, de actrița Alina Neagu. Ea a fost Serafina, o tânără de 31 de ani, ce povestește cu sarcasm, dar și cu autoironie, despre dorințele ei împlinite sau nu; despre iubire; despre nunta (pe care și-a imaginat-o „ca-n povești”); despre luna de miere; despre începuturile timide din viața conjugală și, mai ales, despre... o soacră manipulatoare și dominatoare. Pe care o numește, metaforic, „șarpele casei”. Așa cum semnala și Aurora Liiceanu, „există stereotipuri culturale [...] mai ales ale mamei de băiat”: „prea grijulie, prea cicălitoare, prea băgăcioasă”. Trăsături definitorii și pentru soacra Serafinei, care are pretenția, ridicolă și absurdă, de a putea decide până și sexul primului nepot: „Surpriză, nesurpriză, dar primul e bine să fie băiat, pe urmă ce-o vrea Dumnezeu!”
Serafina e prinsă în rutina vieții de familie și nu poate fi fericită, pentru că din slăbiciune, dar și dintr-o relativă comoditate, se lasă condusă de alții. În cele din urmă, va găsi în ea însăși forța de-a depăși obstacolele inerente, descoperind „bucuria unui nou început”. Umorul din „Male/ Female” nu e spumos, ci dulce-amărui; spune personajul Tincuței Horonceanu-Bernevic: „Viața are niște bule aurii ca mierea lichidă. E înfiorător de dulce și imprevizibilă. [...] Și mierea fermentează uneori”.
Nu știu dacă Tincuța Horonceanu-Bernevic a citit cartea Aurorei Liiceanu despre soacre și nurori, dar pot spune că în „Male/ female” a conturat cu finețe psihologică, într-un excelent monolog, nu unul, ci două caractere feminine, subliniind rivalitatea și conflictul dintre ele.
„Male/ female” este o comedie tensionată, care ar merita să beneficieze de o viziune regizorală și să fie montată pe scenă.
(fotografia din timpul spectacolului e realizată de Constantin Broșu)
 
Violeta Savu 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu