În
ultimii ani Tincuţa Horonceanu Bernevic s-a impus ca remarcabilă autoare
de poezii pentru copii, cărţile „Poezii pentru Tudorel” şi „Zâmbeşte,
copilărie!” dispun de graţia şi candoarea
care rezonează ideal cu sufletele copiilor. Aceste trăsături care
denotă o subţirime sufletească sunt uşor de identificat şi în cartea „Strigătul ca o punte”,
apărută recent la Editura Rovimed Publishers Bacău. Volumul de versuri
se adresează de data aceasta adulţilor, pe copertă însă este redat un
desen simbolic, de o fineţe deosebită, realizat de copilul autoarei.
Strigătul
Tincuţei Horonceanu Bernevic este mai ţinut captiv în interior, este
„declanşat” în singurătate, în lăuntrul fiinţei, este forma prin care
poeta îşi comunică durerea, suferinţa, revolta. Versuri triste sunt
marcate de un ţipăt metafizic. Stările de anxietate sunt atenuate de
căutările calofile, de momentele în care poeta ni se dezvăluie feminină,
gingaşă, calină.
Dominant
rămâne sentimentul traumatic al pierderii. Tristeţea este atât de
adâncită încât pare a căpăta materialitate, alteori însăşi natura, prin
explozii de splendoare, îşi propune scoaterea sufletului din stările
excesiv-deprimante: „de atâta tristeţe/ au îmbobocit zarzării”.
Melancolia induce stări frisonante, păstrând urme de langoare bacoviană:
„O pasăre îmi cântă pe umăr/ străzile latră în ploaie/ sparg alune
între dinţi şi tremur/ noaptea umedă ştie că am/ tălpile scorojite”.
Temele
fundamentale sunt iubirea (ca manifestare, împlinire erotică dar şi ca
absenţă, inclusiv spaima abandonului), timpul, moartea, nostalgia
copilăriei, aspiraţia către divinitate. O parte dintre motivele
recurente, inima, aripa, zâmbetul, marea, asfinţitul, curcubeul,
lacrimile, sunt specifice romantismului. Dar asocierile inedite,
contrastante, salvează textele de capcana desuetului. Astfel, inima e
atrasă într-o zonă obscură, comparată cu o rochie neagră sau o ciocolată
amară, lacrimile sunt „monede de schimb”, amurgul este îndesat în
„buzunare roase”, visul circulă în marfare de tren, marea „priveşte
vicleană”.
Cu
toate că în retorica versurilor sunt şi reminiscenţe tradiţionaliste,
iar tonul este adesea elegiac, autoarea apelează cu lejeritate la
tehnici care ţin de modernitate. La o lectură atentă, orientările spre
neoexpresionism şi biografism sunt recognoscibile. Limbajul uzitat
conţine atribute postmoderne, primăvara fiind „on-line”, viscolul de
„mâna a doua”, iubitul primeşte din neant „mailuri” şi este „căutat pe
google mai des”. Nu întâmplător într-o poezie este invocat Picasso,
imagistica poetică deţine caracteristica abstracţionismului. Există un
permanent balans între un „aici” (în plan apropiat) şi un „dincolo” (în
plan îndepărtat), fragmente aparent disparate se lipesc ca într-un joc
de puzzle.
Analizând
obiectiv cartea, nu putem trece cu vederea minusurile, poeme bune sunt
sufocate de prezenţa celor neconvingătoare, de genul: „Groparul îmi
adună oasele/ şi tace/ în lume e frig/ cerul din mine s-a topit/ şi te
strig”. Se simte lipsa unui redactor de carte profesionist, care ar fi
avut ştiinţa să scoată la suprafaţă şi să evidenţieze poezii de o mare sensibilitate, profunde şi admirabile, ponderea lor cea mai mare aflându-se spre
finalul volumului. Reprezentative sunt texte precum „Păpuşile plâng”,
„Eu şi îngerul meu” (poem cu inflexiuni soresciene), „Pîrjol” (cu
reiterări de mitologie românească), „Lumea lui Tudor” (una dintre
poeziile deosebit de impresionante), „Eu sunt” (un poem existenţialist,
absurd-ludic, în care se redă un autoportret utilizând exerciţiul
dedublării, al detaşării, propriul eu este văzut din exterior), „Despre
frumuseţe” (o veritabilă ars poetica), „Mărgele pe aţă”
sau „Două jucării”. Dintre acestea, pentru deliciul lecturii redăm
integral poemul „Eu sunt”: „Astăzi copii vom învăţa despre flori/ Ele ne
înfrumuseţează viaţa/ Soarele intră pe geam şi mă face să râd/ Tu
Tincuţa nu ai fost atentă toată ora/ Eu nu sunt Tincuţa/ Eu sunt Omul
Invizibil/ Şi râd pentru că voi nu mă vedeţi/ În mine creşte un muzeu cu
statui de ceară/ Sunt un custode învelit într-o lacrimă/ Astăzi vom
învăţa despre viaţă/ Eu nu ştiu ce e viaţa/ Eu sunt Cenuşăreasa/ Şi-mi
aştept iubitul să-i fac clătite/ Nu ştiu ce culori au florile/ Florile
au culoarea iubirii/ Eu sunt doar o mamă ducându-şi copilul la
împărtăşanie/ Voi copii învăţaţi despre flori şi păsări/ Şi părţi de
vorbire/ Inima mea bate într-o altă fereastră”.
Volumul
„Strigătul ca o punte” demonstrează că autoarea Tincuţa Horonceanu
Bernevic se distinge prin vocea gravă, timbrul obsesiv melancolic,
tragismul liric diafan.
Violeta Savu - redactor la revista Ateneu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu