Personaj: Sonia (37 de ani)
(Sonia intră încet, păşind nesigur, salută către
public)
Bună ziua, şi dumneavoastră tot…? Da. (Tuşeşte
uşor) Şi eu. (Se joacă cu cureaua
poşetei.) M-au trimis aici. (Se aşază
pe un fotoliu)
Nu mai era nimic de făcut… ştiu, e greu pentru noi dar trebuie…
Eu sunt Sonia. Acum am venit prima dată. (Zâmbeşte)
Cum? Nu v-au spus nici dumneavoastră ce urmează?
Nici cât timp durează?
Înţeleg. E plăcut aici!
(Priveşte de jur împrejur, cu atenţie).
Eu n-am mai povestit nimănui. Ca să nu fiu dezamăgită. Ştiţi doar că
dezamăgirile dor. Şi nu că mi-ar fi teamă de durere. Nu! Dar, cum să spun? Nu
mai încape. E plin. (Arată spre inimă)
Şi orice picătură în plus ar da pe dinafară. La ce bun?
Uneori e imposibil să păşeşti drept pe stradă cu un suflet atât de greu. Te
încovoaie. E o încărcătură pe care n-o vede nimeni, iar tu mergi aplecat, şi
ajungi aşa, o ciudăţenie în ochii altora.
Vreţi să ştiţi cum îmi trăiesc dezamăgirile? Cum
le fac faţă?
Dacă v-aş spune că uneori dezamăgirile mă trăiesc
pe mine iar eu numai încerc să evadez din suferinţă?
Ca într-un vis în care urci, şi urci, şi nu se mai
termină. Şi tu ştii că eşti în vis şi nu poţi face nimic altceva.
Urc scările rapid, cotesc
pe holuri şi intru în salon unde mă aşteaptă. A fost cuminte. Întotdeauna e
cuminte. E cel mai cuminte copil. El ştie ce gândesc înainte să-i spun. Şi-mi
zâmbeşte şi mă alintă.
Genul ăsta de moment e ca o perluţă într-o scoică. Valoros. Eu îi povestesc
de trandafirii înfloriţi într-o grădină care există numai în gândurile mele.
Între timp fereastra se lărgeşte, ca să intre mai
mult soare. Eu îi aşez perfuzia. Ştiţi, eu credeam că prin perfuzia aceea
primeşte lumină.
Dar e fals! E o păcăleală! Nu vă lăsaţi duşi de
nas, prin perfuzii ţi se bagă în suflet ceaţa!
Da, o ceaţă care te va face să uiţi într-o zi.
Care-ţi va da o altă identitate şi te va împinge la marginea unui timp pe care
nu-l mai poţi escalada. Vei fi nevoit să i te prosterni ca unui semizeu.
Mare grijă la perfuzii.
Aruncaţi-le!
Copiii nu au nevoie de ele!
Uşa scârţâie din când în când. E semnul mut prin
care rămân ancorată în această lume. E un balans periculos uneori.
Nu mi-am dorit copii! Deşi iubeam inocenţa lor aşa
cum iubeşti marea, înainte de a o vedea. Dar nu-mi doream copii.
Nu voiam să-i văd suferind.
Nu voiam să-i văd trişti.
Nu voiam să o iau de la capăt.
Mi-era teamă că va trebui într-o bună zi să fac
acest lucru. Ştiam că moartea e o curvă fiţoasă care umblă în papuci de casă,
moi şi pufoşi, şi, când nu te aştepţi, îşi pune rochii provocatoare, înainte să
apuci să te speli pe dinţi.
Şi atunci trebuie să te reinventezi. Să refaci totul din prima zi. Silabă
cu silabă. Să te apuci să respiri începutul, să te faci mic, mic, să alungi
drumul deschis peste noapte şi să te obişnuieşti să nu mai găseşti ceea ce
cauţi.
(Sonia îşi pune poşeta pe masă şi zâmbeşte)
Câteodată vine Attila să se joace împreună. Eu îi
las şi-mi văd de ale mele. Ştiţi, Attila e un roşcovan de vreo 2 metri , vorbeşte cu accent
unguresc şi iubeşte copiii. La ultima
vizită a ieşit din salon cu ochii în lacrimi. N-a înţeles limitele. N-a vrut să
le accepte. E şi el doar un copil mai mare.
În ultimul timp, gândurile mele sunt locuite de
colţuri însorite, unde mă refugiez cu copilul în braţe, să nu ne găsească
moartea. Ea îmi spune că e doar un joc. O repetiţie pentru ceva care va fi
peste muuult timp, peste fooarte muuult timp. Dar eu nu o cred, îmi iau copilul
în braţe, uneori îl fac mic-mic, şi mă refugiez printre flori de salcâm, de
păpădie, printre ierburi, ne ţinem respiraţia, ca să nu ne găsească.
Eu ştiu că nu e un joc. E nebună dacă-şi închipuie că mă poate păcăli.
Copilul meu mă iubeşte şi acceptă acest refugiu. El ştie că eu sunt mama. Mă
iubeşte.
Ma-ma! Ne iubim!
O mamă nu poate să fie altfel decât mamă. O mamă poartă un copil în braţe.
Copilul meu a rămas în acea grădină care există numai în gândurile mele.
Braţele mele poartă povara tăcerii. Şi-atât. Eu sunt mama nimănui.
Aştept de multe ori ca jocul acesta să se sfârşească.
Să se dărâme ziduri.
Să se mistuie atitudini.
Să mă nască şi pe mine cineva!
Să vin în această lume cu un zâmbet.
Să stau cuminte şi să aştept.
Să înceapă jocul.
Alte reguli.
Alt joc.
Un joc în care strigătul nu te urmăreşte pe stradă. În care cuvintele emană
lumină. Iar de ziua ta nu primeşti colivă! Un joc în care ai pijamale noi, şi
mănânci ciocolată, şi râzi pentru că fericirea te gâdilă. Şi râzi pentru că nu
ai altceva de făcut. Şi râzi pentru că sufletul îţi este luminos ca un lampion
pe cerul senin.
Ha, ha, pijamale, ciocolată, zâmbete! E prea simplu? Atunci, spuneţi voi!
(Bucuroasă
că şi-a adus aminte)
Într-o zi, Alexandra, fetiţa lui Ovidiu, (îl ştiţi pe Ovidiu!), şi-a
întrebat tatăl:
Dacă ea nu are copii, atunci cine-i spune la mulţi
ani de ziua ei?
Chiar, oare cine-ţi spune la mulţi ani de ziua ta?
Părinţii, dacă-i mai ai.
Fraţii, surorile, dacă le ai.
Prieteni, colegi.
Soţul, dacă nu uită…
Dar, el, copilul, care ar fi putut să-ţi spună, nu mai e…
Uneori plecăm din noi să locuim în altă parte. După ce-am împăturit
întunericul, ne readucem eul acasă, crezând că fericirea e aici, cu noi,
neatinsă. Şi atunci, ne îmbrăcăm iubirea ca pe-o cămaşă de sărbătoare.
Uneori trebuie să plecăm din noi, poate asta e singura cale, ca atunci când
readucem eul acasă, să-l recunoască îngerul păzitor. Să-i fie aproape.
Eu de cine ar trebui să mă tem? Pentru că împrejurul meu oamenii au umbre
mai mari, mai luminoase, din ce în ce mai mari şi mai luminoase. Împrejurul meu
oamenii au aripi albe, sunt din ce în ce mai mulţi oameni înaripaţi.
Şi eu nu mă tem de ei.
Sunt atât de obosită încât frica e sfioasă. E invizibilă.
Când s-a făcut seară şi am rămas numai noi doi în
mijlocul cohortelor de gânduri, purtam încă hainele de mamă. Capotul meu
ciclamen, de catifea, cu buline negre, în care se ascundea tot timpul,
spunându-mi că se încapotează. Mâinile
mele erau făcute pentru alint. Pentru a pune în ordine şoseţele şi tricouaşe şi
jucării de pluş. Ochii mei vedeau tot. Pătrundeau aerul în căutarea frânturilor
de lumină. Ochii mamelor feliază prezentul, îl înveleşte în scutece curate şi-l
alăptează. Ochii noştri s-au oprit în perdeaua de dantelă în care stăteau
bulinele roşii de la grădiniţă, prinse în bolduri. Un şir de pete mari, roşii,
sfidând albul perdelei, ardeau incandescent liniştea dimprejurul nostru. Aveau
atâta putere asupra noastră acele banale buline de hârtie. De ele, parcă era
prins trupuşorul delicat al copilului dispărut.
Erau acolo, bulinele, moartea şi noi.
Bulinele pulsau în ele viaţă, moartea nu s-a
sinchisit de ele, a intrat pe uşa din faţă, şi-a luat ce a vrut şi a plecat
lăsându-ne să ne consumăm cuvintele în tăcere, în maximă tăcere.
Nu i-a păsat niciodată de mine, de el. A durut-o
în cur tot timpul. Poate că la un moment dat mi-a aruncat un văl cernit să-mi
acopăr goliciunea de femeie, de mamă a nimănui, căreia vântul i-a smuls
hainele, dar, ce folos? Din această poveste încercam să evadez. Dar ea îşi
pusese deja mantaua de catifea perfidă, şi mă lua cu texte clasice, ca să nu
văd cum trupul copilului se face rece ca gheaţa.
Ironia o făcea nesuferită. Împingeam timpul prin
fereastra deschisă, bucăţi mari de ore, aruncate de la etajul al doilea, în
curtea de ciment a spitalului. Nu mai aveam ce face cu el!
Vreţi timp? Aveţi nevoie de el? Luaţi-l!
O linişte în care mâinile noastre desenau
arabescuri, de parcă dansul putea să oprească trecerea la vamă a unui gând.
Fragilitatea unei iubiri. Perle aruncate pe jos.
Pagina rămânea albă, imaculată, cuvintele fugeau
ca de explozia unei bombe. Fereastra deschisă nu reuşea să înăbuşe ţipetele
strivite, zorii invadau camera şi nu ne mai găseau acolo. Numai resturi de
lumânare. Şi cearşafuri umede.
(Sonia se mişcă prin cameră şi întreabă,
nerăbdătoare)
Încă nu v-au chemat? Oare cât mai durează? Mi-e cam foame. Nu prea am mai
mâncat în ultimul timp. Mi se pare aşa, zadarnic. Deşi, când îmi tremură
picioarele, iau două-trei înghiţituri de ceva, ce-o fi. În rest, am la mine o
sticlă de apă (scoate sticla şi-i
desfiletează capacul) plată şi-mi ud gura, că de la atâtea oftaturi, mi se
usucă.
(Îi sună telefonul. Îl priveşte, apoi îl închide
fără să răspundă. Face acest lucru din obişnuinţă)
Am împăturit încet fiecare lucruşor şi am deschis albumul personal pe care
aveam de gând să i-l dau când va fi fost suficient de mare. Un plic alb ca o
promisiune, mi-a scăpat printre degete. Lipit, ca să nu scape ce era înăuntru.
Notasem cu un scris cursiv, cu pix albastru, Moţul de la 1 an. O şuviţă de păr blond, mătăsos, cu care aş fi
vrut să-l clonez. Eu nu vreau un alt copil. Eu îl vreau pe el.
(Privind la cineva din sală)
Da, aşa îmi zice şi soţul meu, că nu se poate clona sufletul. Ar ieşi o
copie perfectă fizic, dar un alt suflet în acea carapace. Mă încăpăţânez să
cred că dacă aş fi vrut…
E complicat şi asta putea fi o ultimă salvare. Poate, peste ani, se va face
şi acest lucru, dar acum, acum când am eu nevoie?
E un limbaj ce-mi pare de nerecunoscut. O limbă închisă într-un dicţionar.
Un dicţionar închis într-o bibliotecă. Şi viaţa pare frumoasă, nu?
(Dând din cap a dezamăgire, recită sau se gândeşte
numai, la aceste versuri)
Şi viaţa e un câmp de maci,
Tu intri-n el ca să te c…
E-atâta frumuseţe-n jur
Iar tu te ştergi cu ea la c...
(Cu voce
energică)
Astăzi este ziua de făcut curat. Printre planurile
de viitor. Nu se mai potrivesc. E ca atunci când mama îmi cumpăra pantaloni mai
mari, care îmi erau largi în talie, foarte largi, în speranţa că mai cresc, că
mă mai îngraş, iar eu purtam de la an la an, pantaloni care cădeau de pe mine
şi nu mă îngrăşam niciodată. Într-o zi mi-am spus că ar trebui să încep să
trăiesc în prezent. Că aceea era singura mea viaţă şi mi-am cumpărat pantaloni
pe măsura mea. Şi arătam ca un om normal.
Ştiţi, de dimineaţă mă gândeam că vieţile noastre
au fost croite ca nişte haine de sărbătoare. Dumnezeu le-a dat unora rochii de
seară şi fracuri şi sunt strălucitori toată viaţa, altora le-a dat ce-a mai
rămas, haine mai largi, mai strâmte, mai durabile, mai de unică folosinţă, şi
trăim în aceste haine, fără să putem face schimb, şi-i invidiem pe cei în frac
şi rochii de seară, fără să ştim că asta a fost voia Domnului. Eu am avut acea
rochie de seară, numai că mi-a fost sfâşiată de vânt, de ger, nu ştiu. Acum
sunt îmbrăcată în zdrenţe. Viaţa mea e ca o oglindă făcută din cioburi.
Prietenii mi-au făcut cadou poşeta asta. (O ridică şi o priveşte) E specială. Nici
nu ştiu dacă-mi place. Ei au spus că-i un buzunar în care să-mi pun tristeţea.
Cică ea poate s-o recicleze şi ce rămâne acolo este numai înţelepciune şi
lumină. E o metamorfoză. Nu că aş crede în aşa ceva. Dar, de atunci, de când am
primit-o, nu am mai renunţat la ea. Îmi place să cred că-i magică. Tolba
magică! Parcă sunt un marsupial cu buzunarul ăsta. Mi-ar plăcea să mă ascund în
ea. Poate m-ar recicla şi pe mine. Şi din această femeie va rămâne doar o dâră
de lumină şi înţelepciune pe care o veţi pune într-o vitrină. Eu în vitrină!
(Sonia se ridică şi se uită pe o fereastră)
Ce-am făcut cu viaţa mea? Cum mi-am cheltuit
nopţile şi zilele, în ce mi-am transformat existenţa?
Fug noaptea din braţele soţului meu şi stau pe
terasă. Ascult greierii. Sunt sadici. Cântecul lor sfredeleşte inimă, creier,
suflet. Tot. Şi plâng. E singura mea armă împotriva nedreptăţii. Îmi las
lacrimile să-mi curgă pe degetele de la picioare până mă ustură pielea de sare.
Lacrimi de acid.
Apoi exersez tăcerea. Când mă furişez înapoi, în
pat, lângă el, sunt numai o umbră a ceea ce am fost cândva. O umbră din care
ţâşnesc lacrimi tăcute, care iubeşte pentru doi, care plânge pentru doi.
Şi mă gândesc dacă nu cumva este o născocire? Visul
şi realitatea se amestecă. E un început de spaimă. De fapt doar spaima a fost
firul roşu ce ne-a legat zilele unele de altele. Spaima, o materie primă
inepuizabilă.
Uneori cred că în inima mea este un întuneric atât
de dens, încât poate înghiţi toată camera asta. Cu voi cu tot. Credeţi că
mint? Dar durerea nu se hrăneşte numai
din acest întuneric. Ea sporeşte şi din mâhnirea că lumina s-a dus. A
plecat. În jurul gâtului simt uneori
funia disperării. Şi atunci nu mai am inimă.
E doar un hău nenorocit care înghite limitele
tuturor gesturilor mele, îmi înghite existenţa, îmi înghite cei 37 de ani ai
mei, pe rând, ca pe bucăţelele de prăjitură, şi ar voi să mă înghită chiar pe
mine. Nu ştiu de ce nu a putut până acum. Cine îmi ţine candela aprinsă? Poate
îngerul meu păzitor se luptă pentru mine. Pentru că eu nu mai am inimă.
Eu sunt un hău în care muţenia şi-a făcut culcuş.
(Sonia se
îndreaptă spre fereastră în timp ce recită şoptit, ironic, amărui)
Îngerul vine
Şi-ntreabă de tine.
Nu zici: vai, ce bine!
Se-aud trei suspine.
Spun unii: mai bine!
Iar alţii: în fine…
Ceva te mai ţine,
Ai vrea să te-aline,
Să-ţi spună că-i bine…
Depinde de tine
Când îngerul vine…
(Sonia se
adresează cuiva din sală pe care, aparent, l-a ascultat)
Nicio poveste nu se aseamănă una cu alta, deşi, în
aparenţă, par identice. Viaţă, boală, moarte. Sus-jos, sus-jos, balans anevoios
din care ieşi ca din politică. Pe uşa din dos.
Corpul meu părea nelocuit o vreme. Şi al soţului
meu, la fel. Corpurile noastre erau numai nişte limite de fum, fără
consistenţă, fără început. Treceam cu uşurinţă unul prin altul, treceam şi prin
uşa autobuzului dacă era nevoie. Când plângeam, ochii noştri făceau schimb de
tenebre.
În ajun de Moş Nicolae auzeam ghetuţele cum
tropăie fericite la uşă, cum sunt descălţate şi aşezate la sobă, cum mânuţe
imateriale bat din palme, cu bucurie şi corpul meu nelocuit tresărea în spasme
de nebunie deşartă, în timp ce-mi ştergeam ochii, de invazia întunericului.
La uşa cui îţi laşi tu ghetuţele, să le poată găsi
Moş Nicolae şi să ţi le umple cu bombonele? Cine-ţi va mai aduce fericirea
aceea imensă pe feţişoara mică, la vederea atâtor cadouri?
De ce plângi, nebuno? Nu ştii că asta-i voia
Domnului?
Oare de ce voia Domnului nu se potriveşte deloc cu
voia noastră?
Oare de ce drumul crucii e însângerat şi plin de
spini?
Nu s-ar putea o cale senină, plină de tihnă şi
pace?
Nu s-ar putea ca pacea aceea promisă să înceapă de
aici, de la primii paşi, de la naştere?
Începuse furtuna. Şi era vânt cu picuri mari de
ploaie. Şi eu învârteam oalele pe aragaz, încercând să-mi aduc aminte reţeta.
Şi vântul şuiera la fereastră. Şi gândurile şuierau în mintea mea.
Strigătul meu s-a izbit de pereţii casei, cu
zgomot sec. Începusem să-l caut prin furtună. Să nu răcească, să nu-i fie frig.
Soţul meu m-a privit ca pe o nebună. Privirea lui
era dintr-o tristeţe fină, metafizică, a fost un plâns imaterial şi o
îmbrăţişare de fum. Aşa numeam noi îmbrăţişările de la distanţă.
(Se
luminează un colţ de cameră în care este pătuţul, Sonia merge către el, ia în
mână păturica)
Şi tristeţea ne-a lipit pe amândoi de pătuţul gol,
în care ghiceam forma trupului mic rămasă în păturica bleu, culcuşul căpşorului
pe salteaua din iarbă de mare, ursuleţii care stăteau la rând ca să pape
împreună din castronelul albastru, stabileam deja atitudini mature care nu
ne-ar fi ajutat la nimic, împachetam ziua şi o puneam undeva să nu mai poată
ajunge nimeni la ea.
Totul se terminase.
Trebuia să ne locuim trupurile înainte să se lase
întunericul peste noi. Sau în noi. Era greu. Trebuia să menţinem candela
aprinsă.
(Sonia
caută în poşetă şi scoate o fotografie)
E acolo mereu, e lângă mine tot timpul. Şi trebuie
să mă prefac că nu e. Trebuie să uit cuvintele de alint: Pufoaso, drăguţico,
cuminţico!
Da, aşa îmi spunea, şi era cel mai frumos alint.
Toate aceste cuvinte însemnau catifelare, căldură, tihnă şi joacă deopotrivă.
Aceste cuvinte ţopăie pe lângă mine şi-mi dau
câte-un ghiont.
Hai, lăsaţi-mă că nu mai sunt nici
pufoasă-catifelată, nici drăguţică, nici cuminţică.
Sunt rea, şi rebelă, şi rece. Ca atunci când am
azvârlit punga cu medicamentele rămase, resturi de morfină, într-o trifoişte.
Cu furie de om nebun, încât dacă boala s-ar fi materializat în trupul perfid al
unui om, i-aş fi sfârtecat măruntaiele şi l-aş fi rupt bucăţică cu bucăţică.
Indiferent cât de mare sau cât de puternic ar fi fost. L-aş fi sugrumat fără
nicio remuşcare.
Sunt o femeie nebună şi răzbunătoare. Nu-mi puneţi
răbdarea la încercare. Nu vă sfătuiesc. Din când în când devin leoaica feroce care-şi
apără puiul. Şi când puiul nu mai este, leoaica nu devine docilă.
Aşa că vă pot scoate ochii fără să clipesc. Şi
nici voi n-o să mai clipiţi vreodată!
(Sonia
desface sticla cu apă şi ia o înghiţitură. Apoi oftează. Se uită pe geam în
stradă şi dă din cap. Se aud frâne şi scârţâituri de roţi.)
Oare cât mai durează? Parcă au mai intrat două
persoane. Bine că nu sunt singura care aştept. Mai am cu cine vorbi. Cum nu
sunt prea vorbăreaţă? Dar până…acum…? Nu am vorbit? Nu?
Pe mine mă doare capul de la atâta vorbărie.
Sunt doar o umbră mută care învaţă puii de
rândunică să zboare. Apoi, totul intră în normal. Ca şi cum ai întreba: Ce
doreşti să mănânci? Lucruri simple de care ţi-a fost atât de dor. Să curăţi
cartofi, să dai cu mopul, să speli vasele. E atâta bucurie şi tihnă în aceste
gesturi mici. Credeam că banalităţile nu ne pot face fericiţi. Dar, da, ea,
fericirea, este atât de banală. N-are nimic glorios în ea. Nimic extraordinar.
Atât că este. Şi că tu eşti cu ea.
Simbioza perfectă.
(Sonia se
plimbă prin cameră)
La masa noastră e totdeauna un scaun gol ce ne
repetă în fiecare zi povestea.
În dulap există o fotografie portret pe care aş fi
vrut să o pun în ramă, pe un perete. Soţul meu nu mi-a dat voie. Nu suporta
să-şi aducă aminte de pierdere în fiecare zi. Băieţelul din fotografie ne
zâmbea misterios. Trist şi atoateştiutor.
Când vreau să-i spun noapte bună, intru în dulap.
Uneori îmi ţin respiraţia, alteori îi spun o poveste. Acolo e un alt tărâm.
Uneori, din dulap se aude un cântec:
Trei iezi
cucuieţi
Uşa mamei
descuieţi,
Dacă
vreţi, dacă puteţi,
Mama
n-are trei băieţi,
Are-n cap
numai scaieţi
Şi în
inimă sticleţi,
Nu
deschidem orişicui,
Tu eşti
mama nimănui!
Bucuria ţi-a fost dată, bucuria ţi-a fost răpită.
Primim când vrea Domnul, pierdem când vrea Domnul şi cât vrea Domnul!
Voi ştiaţi de înţelegerea asta! Nu trebuia să ştiu
şi eu la ce să mă aştept?
Inima simte mai multe decât ştim noi. Inima de-ar
putea vorbi, am lua-o la goană, speriaţi de noi înşine, de adevărurile care ni
se perindă prin faţă!
Aveţi nepoţi? Eu nu am. Vedeţi?
Eu nu voi mai fi niciodată bunică. Mi s-a răpit
această bucurie.
Am fost jefuită!
Sufletele mamelor se presupune că sunt ca stânca
şi pot suporta orice. Că rezistă. Şi atunci li se smulg ani întregi de existenţă,
şi sunt lăsate să se descurce cu ce au. Dacă pot. Dacă nu, treaba lor. Să
crape!
Eu nu am crăpat, după cum bine vedeţi! Sunt încă
întreagă, stânca mea e dură şi rezistă zecilor de războaie purtate de-a lungul
vieţii.
Eu nu am crăpat! Şi nici nu am de gând să crap!
Vă deranjează? Sper că nu!
Afară a început să plouă. E târziu şi nimeni nu ne
mai cheamă înăuntru. Poate ar trebui să plecăm acasă? Şi să venim mâine, mai
odihnite?
Să nu se vadă în noi ceaţa care urcă spre pleoape?
Care ne dizolvă în balansul unei zile nebune?
(Sonia
trece prin faţa oglinzii şi îşi piaptănă părul cu degetele)
Eva-şi piaptănă păru-n oglindă,
Vrea în el necuprinsul să-l prindă,
Vrea s-adune în zulufii căzuţi blânde lacuri
Şi oceane şi mări, peste veacuri,
Eva-şi piaptănă părul sub lună,
Nepăsându-i de vraja nebună
Ce-o cuprinde prin somnul de ceară,
Şi-i stârneşte dorinţa să moară.
Eva-şi pune pe sânul fierbinte
Mâna rece şi spune cuvinte
Fără noimă şi fără pereche,
Când lumina-i şopteşte-n ureche,
Eva cântă şi-n cânt prinde marea
Iar din codru dispare cărarea
Şi din ochi lumina se cară,
Necuprinsul începe s-o doară.
Eva, eu, născută-n pădure,
Eva, tu, cuvintele pure,
Eva, noi, femeie şi mamă
Ducând îngeri de mână, la vamă…
(Sonia se
întoarce pe canapea)
Uneori, ştiţi, glasul meu pare că e străin de
mine. E o voce pe care n-o recunosc, pe care nu aş vrea s-o ştiu a mea. Îmi
plăcea glasul meu de dinainte, de atunci când era cald, şi bun, şi folositor. Glasul
cu care spuneam, haideţi la masă!Acum e rece şi trist. Răguşit ca de pasăre de
pradă. Rece ca de jivină. Trist ca tânguitul unui animal rănit.
De aceea vorbesc puţin. De aceea tac mai mult.
Tăcerile sunt toate la fel. Tăcerile te rod în linişte ca nişte carii, puse pe
treabă. Din tăceri se nasc cercuri de durere, la ore fixe. Tăcerile se sfârşesc
la primul tic-tac al ceasului din perete.
Acesta nu are altă treabă decât să-mi numere mie
muţenia şi s-o împartă în porţii fixe, în zile, ore, ani, veacuri. Muţenia mea
e ca un animal închis într-o cuşcă pătrată. Cuşca pătrată e o cuşcă în care
poţi aştepta la colţ pe cineva. Muţenia mea aşteaptă într-un colţ să apară
tic-tac-ul acela enervant, pe care să-l sfărâme de toţi pereţii. Secundele din
el, vor curge ca un sânge cald pe perete şi eu voi fi răzbunată. Poate se vor repezi
unii să adune repede măcar câteva secunde, de fericire, de mirare, de iubire,
de bunătate. Dar de unde, oameni buni, astfel de secunde? Ele nu există! Nu le
adunaţi că nu sunt ceea ce par! Sunt numai secunde de durere sfâşietoare, de
nebunie, de apatie mortală, de cinism, de groază înfăşurată în dantele, de
chin, da, de chin… Şi vă vor îngrozi, vă vor face părul măciucă. Veţi veni la
mine să vă apăr, să vă cânt ca să se ducă răul.
Dar, naiba să vă ia dacă nu mă ascultaţi!
Lăsaţi-le să curgă pe perete, să dispară din ochii
noştri.
Nu, nu, eu chiar nu mai pot să stau. Le voi spune
că revin mâine. Astăzi am obosit. E ceva ce nu mai pot face. Să-şi caute pe alţii
dacă nu mă vor pe mine. (se pregăteşte de
plecare)
Dar răzbunarea este cumva parte din timpul tău? Din
timpul meu? Nu, doar pendula aceasta mă îndeamnă la răzbunare.
Dacă ar fi un ceas electronic, ar fi mai
prietenos. Nu trebuie să-mi aducă aminte tot timpul că eu sunt ceea ce sunt.
Cum ce sunt?
Sunt mama nimănui!
Aşa mi-a spus pendula.
Ca şi cum asta ar schimba ceva din timpul pe
care-l măsoară. Ca şi cum timpul ei ar fi numai al ei, iar timpul meu, numai al
meu.
Dar nu este adevărat. Ea măsoară doar timpul. Şi
el este unul. Unul singur, dat de Dumnezeu, tuturor
(Un
fulger luminează încăperea, se aud ropote de ploaie)
Ieri, lumina unui fulger ne strângea într-o lungă
îmbrăţişare. Azi, ea ne desparte pentru totdeauna. E aceeaşi lumină. Noi suntem
alţii, în fiecare zi devenim alţii. Trăim în fiecare zi într-o altă viaţă. Dăm
de pe noi jos, straie după straie, tristeţi şi dureri, până când, în final, va
rămâne sufletul acesta buimac, ce a vrut să modeleze lumea şi a sfârşit
sugrumat de-o amintire.
Sărmana matrioşka!
Din când în când îmi îmbrac hainele de mamă. Stau
pe mine reci şi străine. Moliciunea lor e falsă. Sunt nişte haine triste şi le
las să cadă pe podea şi trupul meu se dizolvă în uitare.
Soarele se oglindea în apa mării şi ni se reflecta
în privire. Pe atunci viaţa mea se împărţea la trei. Deşi împărţită la trei,
fiecare felie era suficient de mare încât să acopere cu dragoste fiecare minut
al zilei. Ar trebui să redescopăr acea viaţă. Dar ştiu că am dat pe undeva
Delete şi nu mi-am salvat nicăieri trăirile. Am crezut că s-a terminat. Că e
definitiv. Că timpul va trece şi eu voi uita. E-adevărat că timpul trece. Dar
nu uiţi. Nu uiţi nimic. Numai că gândul acela devine mai blând. Cuminte ca un
bunic aşezat pe prispă, care se pregăteşte să tragă din pipă. Şi te uiţi la el,
şi-ţi dă senzaţia că mai are o mie de ani în faţă. E-atât de cald, atât de
aşezat.
Gândul acela te învăluie, te ia în braţe şi-ţi
spune să plângi, că totul va fi bine, şi tu laşi să curgă lacrimile din inima
ta, doar ca să nu pocnească de atâta tristeţe adunată la un loc, şi-ţi sufli
nasul, şi-ţi ştergi ochii, iar după ce ai făcut toate astea, îţi dai seama că
vorbeai singur.
Ştiu că asta se întâmplă azi.
Dar mâine?
Ce va fi mâine?
(Sonia
îşi desface umbrela şi iese în ploaie. Se aude melodia Trei iezi cucuieţi.
Apoi, intră în fugă, îşi recuperează
poşeta uitată pe canapea şi iese.
Un fulger
luminează încăperea)
Am exersat și eu tăcerea până când inima s-a transformat în piatră, dar tăcerea Soniei este mai grea și mai apăsătoare.Totuși ea rămâne mamă...mama unui îngeraș.
RăspundețiȘtergereMulţumesc de gând şi trecere!
Ștergere